Războiul nu are chip de femeie

Am citit câteva cărţi despre război şi am vizionat filme pe aceaşi temă care mi-au smuls câteva lacrimi în final. Am descoperit în liceu Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război şi am fost impresionată de relatarea detaliată despre condiţiile inumane din jurnalul de front.
M-am izbit, pentru prima dată, acolo, de o realitate sumbră şi dureroasă, pe care am urmărit-o ulterior în multe alte descrieri. Mai târziu, tot prin liceu, am început să descopăr dramele trăite în al Doilea Război Mondial şi a devenit o pasiune să aflu cât mai multe informaţii despre ambele tabere. Fie că e vorba despre viaţa lui Hitler, Holocaust, soarta evreilor, rolul Rusiei sau despre implicarea ţării noastre.
Aşa am dat de Băiatul cu pijamale în dungi de John Boyne, o poveste tristă, de-a dreptul dureroasă, care prezintă realitatea crudă a lagărelor de concentrare, văzută prin ochii unui băieţel german. Iar de curând, Hacksaw Ridge, unul dintre cele mai bune filme pe care le-am văzut, a adus din nou în prim-plan experienţa războiului şi încercările extreme ale soldaţilor de a salva vieţi: măcar încă una până la epuizare.
Iar după aceste câteva exemple, Războiul nu are chip de femeie de Svetlana Aleksievici a reuşit să mă surprindă prin abordarea diferită şi nemaiîntâlnită a războiului.
Scriu istoria sentimentelor…Istoria sufletului… Nu istoria războiului sau a statului, şi nu apologia eroilor, ci istoria omului de rând, aruncat din viaţă pur şi simplu în hăul epopeic al unui eveniment uriaş. În marea Istorie.
Războiul „femeilor“ are culorile şi mirosurile lui, petele lui de lumină şi de întuneric şi propriul său spaţiu senzorial. Cuvintele sale.

45-avanpremiera

Condamnate la tăcere şi considerate autoare ale unor poveşti dramatizate, mult timp nu au fost luate în considerare mărturisirile sincere ale femeilor care au luptat pe front. Viziuni diferite din pricina meseriei fiecăreia, amintiri tulburătoare nu din război, ci din tinereţea îmbibată într-un dureros roşu, bucăţi din propriul adevăr, toate au fost contopite sub o singură copertă. Ele nu numai că au făcut istorie, ele sunt istorie.
3 gânduri despre &8222;Războiul nu are chip de femeie&8221;

Lasă un răspuns

